woensdag 6 juni 2012

5 maanden onderweg....

en we belonen onszelf met een week vol passioneel motorrijden!
De weg die wij nemen van Cuzco naar Lima is een meer dan 1000 km lange tocht door de Andes. De hele week rijden we tussen 3500 en meer dan 5000 meter hoogte, via ontelbare bergpassen, afdalingen, valleien en onoogelijke bergdorpjes. De wegcondities variëren van prachtig asfalt, over onverwachte pothols, gravelstroken en landstrikes naar kleine bergweggetjes waar amper een auto op past.




Juan-Carlos & Yavier, 2 motortaxivrienden wijzen ons de weg.
Zes dagen lang zitten we in het zadel van 9 uur 's morgens tot het bijna donker is. Bij de oversteek van de Huayraccasa eindigen we zelfs met een paar uur in het donker afdalen. Het is 's ochtends een hele klus om de juiste weg te vinden. Bereidwillige Peruvianen sturen ons eerst langs de gemakkelijkste weg naar Huancavellica, maar dat is niet ons plan. Wij willen over die hoge hoge pass! Na veel vragen en omkeren en zoeken zijn we na 4 uur en 80 km nog maar amper 7 km van onze vertrekplaats gekomen. Maar dan, na een flinke rivercrossing, zitten we toch op de goede weg. We vinden onszelf flinke avonturiers, tot we een plaatselijke bewoner tegenkomen; Hij rijdt met zijn 125 cc vlotjes de berg op, beladen met een nieuwe 2 persoonsmatras en nog wat huishoudspullen. "Si, si, zegt hij "ik doe dit deze weg een paar keer per week." Het leven in Peru is duidelijk niet voor doetjes en als verwende europeaan gaan we een flink stuk buiten onze comfortzone.  De temperaturen in de deze streek variëren tussen de 0(winter) en 18 graden (zomer) maar in geen enkel huis, hotel, winkel of restaurant, treffen we een verwarmingstoestel aan. (Hierover lees je meer in het korte bericht dat hierop volgt.) Of wat dacht je van Tony, die onderweg is voor een rondje "joggen rond de wereld". Zonder support of volgwagen, met een rugzakje van 3 kilo, loopt hij elke dag ongeveer 50 km!
www.thewordjog.com

Op zo'n 20 km voor de top, staat opeens een waarschuwingsbord "controle". In hemelsnaam, wat voor zin heeft hier een controle, vraag ik mezelf af. Wanneer we de volgende haarspeldbocht nemen wordt het duidelijk, de weg loopt dwars door één van de grootste mijnen van Peru. Bij alle mogelijk wegcondities die ons al voor de wielen geworpen zijn, komt nu ook nog de modder. Tussen de bussen vol met mijnwerkers en de trucs vol met metalen en ertsen zoeken we onze weg omhoog. De verbaasde bewakers openen met open mond de slagbomen voor ons.


Uiteindelijk om 16.30 staan we boven op de beroemde en onuitspreekbare "Abra Huayraccasa"

BMW ....onstopbaar! ?
Maar net zoals bij het bergbeklimmen is ook voor ons de afdaling vaak het moeilijkste en gevaarlijkste deel. In een onverwachte grindophoping maakt Johan een flinke schuiver met de GS. Gelukkig blijft hij ongedeerd, De moto heeft flink wat blikschade en het bagagerek is afgebroken. Het avond valt snel en we dalen af in het donker, met 1 bagagebox bovenop gebonden. Uiteindelijk arriveren we rond 20.30 in Huacavellica, waar een bereidwillige agente ons een goed hotel bezorgt mét (altijd zeer handig) een goede parking.
De nacht brengt, zoals zo vaak, raad en de volgende ochtend krijgen we de meeste zaken behoorlijk gerepareerd. Met wat creativiteit en overleg fixen we zelfs het afgebroken bagagerek.
Onvermoeibaar trekken we verder, gelukkig is het vanaf nu terug asfalt.
Overal feest onderweg

 In Huancayo nemen we 1 dag de tijd om de moto's te poetsen en ze een flinke onderhoudbeurt te geven, ze verdienen het!
Harry laat ons met plezier het onderhoud doen in zijn werkplaats
 En dan verder naar Lima. De routa 20 is de enige verbindingsweg tussen de hoofdstad en het binnenland. Bovendien ligt ook hier een mijn bovenop de berg. Je kan je indenken wat een drukte op deze 2baansweg er heerst, voortdurend laveren we tussen vrachtwagens die zich moeizaam naar boven slepen of met volle snelheid naar beneden donderen. Om halfzes, net over de pass (4843 mbsl) vinden we een goed hotel, gebouwd voor de ingenieurs van de mijnen. Ook hier géén verwarming, geen internet, geen Wifi, maar het is een ideale uitvalsbasis om morgen Lima binnen te rijden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten