donderdag 28 juni 2012

6 maanden onderweg

Vandaag gaan we een feestje bouwen :-)
We zijn 6 maanden onderweg. Halfweg zullen sommige zeggen, maar voor ons is dat nog niet zo zeker, wie weet wat de toekomst brengt?

Wat heeft de afgelopen 6 maanden voor ons betekent?
Vast en zeker grote vrijheid, avontuur, soms een beetje "erover", maar altijd nieuw en vaak spannend.

Waar hebben we jullie nog niet zo veel over verteld?
Het eten? In Argentina & Chili is de kwaliteit van de groenten beneden peil en het eten duur. We kookten daar vaak zelf.
In Boliva en Peru is het veel beter en kost uit eten gaan zo goed als niets (1 à 3 euro per persoon). Je krijgt er rijst en bonen en kip of ander vlees voor. In Peru maken ze heerlijke Céviche, pikante rauwe vis. In Ecuador is er overvloed aan groeten en fruit en kan je voor zo'n 3 à 5 euro eten.
Overal is het moeilijk om goede koffie te vinden. Ofwel is het nescafé ofwel krijg je een extract dat je aanlengt met water. Koffie met melk is moeilijk, ofwel hebben ze geen melk ofwel krijg je een kop warme melk waar je nescafé moet bijdoen. Soms gaan we zelf de melk kopen in de winkel naast het restaurant.

Stevig ontbijt, eieren, gebakken banaan, kaas, koffie (zelf melk gekocht) en fruitsapje 3 dollar pp


Tip: als je naar Zuid Amerika komt, leer zwarte koffie drinken, het maakt je leven hier veel gemakkelijker.

We gaan hier echter voorbij aan dé specialiteit van het land (peru & Ecuador) "Cuy"

Schattige beestjes, hé! Welk wil je kiezen?

Effekes wachten en aub je middagmaal

Wat nog meer? Het materiaal?
De moto's doen het prima, maar dat wisten jullie al.
Onze motorkleding, mijn BMW-pak is tot hiertoe er goed geweest. De jas is warm als het nodig is en voldoende geventileerd wanneer het warm wordt. De broek ontbreekt ventialtie en dat is jammer want bij warm weer is het een plakkerig gevoel.
Johan's Bering broek is heel aangenaam om te dragen, maar niet slijtvast genoeg. Ze is al ettelijke keren gerepareerd en we vragen ons af hoe lang ze nog zal meegaan. De jas van Richa is prima.
De Schubert 2 helmen zijn een goede keuze geweest, helaas staat mijn scherm zo vol krassen dat het onbruikbaar is geworden. Ik rij nu met een stofbril van 5 euro en dat gaat prima, bij regen gebruik ik een neropreen gezichtmasker erbij.



De Aro-koffers zijn een goede prijs-kwaliteit keuze. Ondertussen hebben we aan de fabrikant wel een aantal produktverbeteringen voorgesteld, die ze waarschijnlijk wel zullen toepassen.


Verder hebben we een paar dingen achtergelaten en teruggestuurd. Onze waterfilter hebben we nog nooit gebruikt. We zien dat als een miskoop. Beter had geweest om een lichtpen te kopen om het water te zuiveren. Dat is zo ongeveer de enige foute beslissing geweest ivm ons materiaal samen met het zware slot voor de motor dat we meebrachten en nog nooit gebruikten. De 2 schuifremsloten zijn wél handig.

Onze top 5 van  handige dingen:
- electrische meter voor de bandenspanning (dank u Tony voor de tip)+12 volt pompje
- extra jerrycan 5 liter benzine
- petzl hoofdlamp
- camelbags voor drinkwater
- klein zwitsers mesje

en nr. 6: 2 koude pintjes

De Quencha-tent hebben we intensief gebruikt in de voorbije maanden en ze was al meer dan 5 jaar oud. nu begint ze sporen van slijtage te vertonen. Afwachten hoe lang we het ermee kunnen doen. Bij aankoop van een nieuwe gaan we deze keer wel voor een lichtgewicht.

Het thermarestmatje van Johan heeft de geest gegeven in Rodeo, maar superservice van Thermarest zij stuurden een nieuw op!

Wat is het beste advies dat we motorrijders kunnen geven voor een packlist?
"You never wich that your bike was heavier loaded!"

3 opmerkingen:

  1. 6 maanden is dat al, hoe de tijd vliegt!
    Afgelopen woensdag, 27/06 ben ik aan mijn meniscus geopereed en zit nu een ganse maand thuis. Hoop dat het weer wat meevalt!
    Dat die troeteldiertjes van bij ons in Peru en Equador een delicatesse zij heb ik eens op TV gezien. Ook als niet vlees eter zou ik ze ook wel eens proeven maar die pikante rauwe vis zie ik meer zitten!
    Heb je tenminste wat aandelen gevraagd voor je verbeteringstips aan die koffers!?
    Voor niets gaat de zon op, en dan nog niet overal als ik hier buitenkijk.
    Gisteren haden we wel een aangename 29°C.
    Zo, nu ga ik nog eens wa foto's bekijken want dat vindt ik ook altijd zeer interesant.
    Oh ja, vorige week ben ik OPA geworden, ga maar eens op mijn facebook kijken ;-)
    Groetjes,
    Jerry.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoi Jerry,
    we hebben gezien dat je een mooi kleinkind hebt! Johan heeft je een reactie gestuurd via FB.
    Veel beterschap met de knie, nu heb je wat tijd om je kleinkind al van in het begin te verwennen.
    Wij genieten hier ondertussen verder ;-)
    grtjs
    Johan&Ils

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, na 6 maanden op de baan is het tijd voor een evaluatie. Ik heb maar één fout gemaakt in de voorbereiding, een usb lader op de moto zou wel handig geweest zijn. De rest van het materiaal ziet wel af, de tent haalt de eindstreep waarschijnlijk niet en de termarest is lekgevreten door termieten. Ook jammer dat mijn steripen kapot is na 1 keer te laten vallen en dat het scherm van mijn GPS voor de 2de keer de geest heeft gegeven.
    Mijn motorhandschoenen hebben meer gaten dan een zwitserse kaas, maar binnenkort ben ik in Namibie en dan gaan we shoppen, dus geen zorgen. Groeten uit Lusaka!

    BeantwoordenVerwijderen