vrijdag 23 maart 2012

Gepakt voor smokkel.





Voor het eerst sinds lange tijd kunnen we terug de Chileense grens oversteken. We grijpen die gelegenheid dan ook met beide handen en kiezen Passo Mamuil Malal als grenspost uit.

De problemen beginnen al bij de douane. Normaalgezien krijg je in elk land een document dat je toelaat om met je eigen motor daar te rijden. Bij het verlaten van Argentina geeft je het document af en bij het binnenkomen van Chili krijg je een nieuw. Niet dus deze keer. De doaneagent vraagt me naar een bepaald document, dat ik niet heb. En nu?

Na wat heen en weer gepalaper, wat getokkel op de pc, gemopper over “bad work” van de argentijnse collega komt het dan toch in orde. Hij maakt het document zelf op en we kunnen verder.

We weten al van de vorige overgangen dat er strenge voedselcontrole is. Geen melkproducten, vlees, groeten, fruit, zaden en noten. Toch zijn we er al een paar keer in geslaagd één en ander mee over te brengen dus denk ik dat ik de trucken van de foor al ken. Ik stop een zak wortelen en een zak rode bieten in tussen mijn kleren. De vorige keren hebben ze wel mijn rugzak en koffers laten openen, maar aan de goed opgebonden kledingzak hadden ze geen boodschap. Dit keer ben ik er gloeiend bij. Natuurlijk heb ik aangegeven dat ik wél iets bij heb. Dat moet je altijd doen, anders kan je een gigantische boete oplopen. Ze vragen me dat wat het is en meestal toon ik dan een paar stukken fruit en wat koekjes. Dan worden we vriendelijk verzocht die ter plekke op te eten.

De overijverige voedselagent is echter niet geïntereseerd in mijn appels, de bagagezak moet eraf en door de RX. Natuurlijk misérie! Ik hou me van den domme, ben stomverbaasd als hij de groeten vindt en zeg dan in mijn pover spaans dat ik dat helemaal vergeten was!! Tegelijkertijd probeer ik zo onschuldig mogelijk te kijken.

Oef we komen er met een vieze blik vanaf!! Gelukkig heeft hij mijn rugzak niet verder doorzocht want ook de muesli, rijst en ik weet niet wat nog meer mochten eigenlijk niet mee over!

Volgende keer toch maar wat voorzichtiger zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten